søndag 9. desember 2012

Adventskalender Luke 9

 Vi har allerede kommet til 2. søndag i advent. Er det flere enn meg som synes tiden går altfor fort? Her er iallefall adventsversene til denne dagen. Dere kan jo høre på den mens dere for eksempel lager deres egne blomster til de siste julekortene:




For idag tenkte jeg å vise dere hvordan dere kan lage deres egne 
blomster av kaffefilter
med farge som matcher ditt fargelagte motiv.

1. Du trenger:
Kaffefilter (hvite)
Copics i ønskede farger
Dies i tre forskjellige størrelser (trenger ikke være de på bildet. Bruk det du har)
1 brad
Spruteflaske med vann  

2. Stans ut så du har 3 av de store, 4 mellomstore, og 3 små.

3. Fargelegg som vist på bildet. Jeg har valgt å ha de minste mørkest, og så lysere utover. To med hver farge. 

4. Legg alle lagene oppå hverandre i rekkefølge - Lyse, store underst, og mørke, små øverst. Lag et lite hull, og fest sammen med brad'en

5. Da er det på ide å spraye godt med vann, før du begynner å krølle sammen blomsten, lag for lag. Begynn innerst. Spray gjerne med mer vann underveis.

6. Når alt er krøllet godt sammen kan du begynne å åpne blomsten opp igjen, og la den tørke. Gi gjerne blomsten en liten dusj med glimmermist for å få litt ekstra liv i den.

Tenkte også jeg ville dele en oppskrift med dere. Men det må følge med en liten advarsel: De er sterkt vanedannende :o)

MARSIPANCHIPS
1 rull odense marsipan (eller annen marsipan)
1 sammenpisket egg
Kanel og sukker

*Sett ovnen på 180'
*Skjær marsipanen i tynne skiver, og legg dem på et stekebrett
*Pensle med egg, og strø på kanel og sukker
*Stekes midt i ovnen i 8 min
*Avkjøl på rist

Hvis det blir vanskelig å skjære i marsipanen, så hold kniven i kald vann (og tørk av) før du fortsetter.

Kos dere videre på denne 2. søndagen i advent.

Adventsklem fra Gro


5 kommentarer:

Gunn (Merete) sa...

Wow,denne tuten var skikkelig bra. Det blir så fine blomster når man bruker kaffefilter. Hadde rett og slett ikke tenkt på at man kunne stanse ut blomster og fargelegge.
Dette er må sjekkes ut tips, tusen takk.
Ha en fin søndag ettermiddag.
Klem Gunn :-)

Anonym sa...

Åhhhh så nydelige disse blomstene ble❤❤ Takk for inspirasjonen❤
Klem fra Anne

Eva J sa...

Tusen tack för tipset, superfina blommor.
Kram

Scrappellen sa...

Wooow..denne ble såå vakker..og jeg har aldri laget det før, men "det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert" (m din flotte tut;D)♥..:))
Klem, Ellen

Scrappellen sa...

Ooi..jiizes..denne siste delen, den tror jeg hjernen min har glatt hoppet over, siden jeg pluutselig har fått noen ekstra kg, hehe..men magen min fant den gitt!;)))
takker♥