lørdag 2. desember 2017

Advents-kalender 2. desember 2017



Hei, i dag er det jeg - Siv som er klar til å dele det jeg har gjemt bak den andre luken i adventskalenderen vår. Mens du titter på det så kan du lytte til min favoritt julesang: Nord-Norsk julesalme!

I min familie er det mange som samler på serviser etc, tante"ungene" er blitt store, og det er ikke lett 
å vite hva man skal finne på til gave. I år har jeg valgt å kjøpe gavekort, men de er jo litt kjedelige....så jeg lagde en gavekortholder:

 Motivet er fra Lily of the Valley, og jeg har brukt disse Copic:
Bamse: E30, 31, 33, 35
Grønn: G28, YG63, 17, 82
Rød: E08, R24, 27, 29
Svart: N7, 5, 3
Snømann: C0, 01, 03


 Her er gavekortholderen fra siden

 Innvendig
 Brettet ut



Og tilslutt flippen jeg har puttet gavekortet oppi.


I fjor fikk jeg smake en skikkelig godbit av en venninne, og oppskriften fikk jeg også :)
Så i år blir det baking av Sjokoladeruter med Peppermyntefyll:

SJOKOLADEBUNN
  • 100 g hvetemel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 25 g kakao
  • 50 g  sukker
  • 120 g smør
  • 1 egg
PEPPERMYNTEFYLL
  • ca. 450 g melis
  • ca. 1/2 dl kokende vann
  • 8-10 dråper peppermynteolje
SJOKOLADETREKK
  • 200 g mørk kokesjokolade (ca. 55% kakaoinnhold)
Sett stekeovnen på 180 grader (over- og undervarme). Smelt smøret og avkjøl noe. Bland alt det tørre i en stor bolle, og rør deretter inn det avkjølte smøret. Visp sammen egget og rør også det inn. Fordel blandingen utover en bakepapirkledd form som er ca. 20 x 30 cm. Stekes midt i ovnen i 12-15 minutter, til sjokoladekaken er gjennomstekt. Sett kaken til avkjøling.
Så står peppermyntefyllet for tur. Ha melisen i en bolle og tilsett det kokende vannet litt etter litt – og smak samtidig til med peppermynteolje, til du får en fin konsistens på fyllet ditt. Bre det jevnt utover sjokoladekaken. Sett kaken til avkjøling i ca. en time.
Smelt sjokoladen i mikrobølgeovn eller over vannbad. Når du smelter sjokoladen over vannbad må du først hakke den opp i jevnstore biter. Kok deretter opp ca. 1 liter vann i en kasserolle og slå av varmen. Plasser en bolle oppå kasserollen, men uten at bunnen kommer i kontakt med vannet. Tilsett ca. 2/3 av den hakkede sjokoladen, og la den smelte. Rør av og til, til det blir en glatt masse. Pass på at det ikke kommer vann oppi sjokoladen! Ta deretter bollen av kasserollen, sett den på benken og tilsett den resterende 1/3 av sjokoladen. La den smelte i under omrøring. Når sjokoladen er 31-32 grader er den klar for bruk. Bre sjokoladen raskt utover peppermyntefyllet og sett kaken til avkjøling. Når sjokoladetrekket har stivnet er kaken klar til å nytes.

Denne oppskriften finner du også på Trines Matblogg, det var der min venninne fant den :)

Ha en flott advents-dag!!

klem fra Siv





Ingen kommentarer: